فیلم جی | «نقش فروشی» مقوله‌ای نیست که در عیان اتفاق بیفتد و براحتی بتوان جلوی آن را گرفت

فیلم جی | «نقش فروشی» مقوله‌ای نیست که در عیان اتفاق بیفتد و براحتی بتوان جلوی آن را گرفت

فیلم جی | «نقش فروشی» مقوله‌ای نیست که در عیان اتفاق بیفتد و براحتی بتوان جلوی آن را گرفت

سینماپرس: یک تهیه کننده پیشکسوت سینما بر این باور است که کلاس‌های بازیگری که از دهه هفتاد بوجود آمد به جز یک یا دو موسسه که حرفه‌ای عمل می‌کنند بقیه اش کلاهبرداری است،

به گزارش سینماپرس، حسین فرح بخش کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان،   گفت:  بنده به عنوان کسی که چهل سال در این عرصه فعالیت دارد و خیلی از بزرگان  سینما را کشف کردم به جوان‌ها توصیه می‌کنم هیچ فردی با خرج کردن پول و رفتن دنبال کارهای نامتعارف امکان ندارد بازیگر شود، بازیگری در ابتدا باید در ذات هرکس باشد ضمن اینکه نیاز به مطالعه و ارتقای سطح سواد، تلاش فراوان، تحقیق گسترده و ورود عملیاتی به صحنه دارد.

این تهیه کننده ادامه داد: کلاس‌های بازیگری که از دهه هفتاد بوجود آمد به جز یک یا دو موسسه که حرفه‌ای عمل می‌کنند بقیه اش کلاهبرداری است، چون فقط از نام آدم‌های بزرگ سینما به نفع خودشان استفاده می‌کنند. از این کلاس‌ها هم به ندرت بازیگر بیرون آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که بهترین مسیر برای بازیگر شدن چیست؟ بیان کرد: پارتی خیلی کارایی ندارد و فقط زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که در وجود آن فرد که می‌خواهد بازیگر شود نشانه‌های بازیگری باشد در غیر اینصورت هیچکس نمی‌تواند برای او کاری انجام دهد.

فرح‌بخش گفت: روزی امین حیایی و مهناز افشار را به من معرفی کردند و در فیلم‌هایم از آن‌ها استفاده کردم، وقتی با آن‌ها صحبت کردم متوجه شدم توان و پیش زمینه‌ای داشته اند. افشار در یک دفتر سینمایی دستیار مونتاژ بوده و مطالعه خوبی داشت، حیایی زمان سربازی تئاتر کار می‌کرده و سابقه اجرای نمایشنامه رادیویی داشته است. یا فکر می‌کنند ابوالفضل پورعرب یک شبه با «عروس» معروف شد، ولی نمی‌دانند در دانشسرا و دبیرستان درس خوانده و تعداد زیادی تئاتر روی صحنه برده است، چون هنوز شناسایی نشده بود تلاش‌های قبلی اش را جزو پرونده اش حساب نمی‌کنند. خیلی از علاقه‌مندان و بازیگران به دنبال نقش بازی کردن هستند در صورتی که نقش آفرینی آن‌ها را به جایگاه بالا می‌رساند بدین علت در سینما نقش آفرین کم داریم و البته همین مقدار کم در یادها می‌ماند. نقش آفرینی نیاز به مطالعه، تحقیق و تلاش فراوان دارد و از عهده هرکسی بر نمی‌آید. خیلی از جوان‌ها بخاطر چشم و هم چشمی وارد کلاس‌های بازیگری می‌شوند و فکر می‌کنند حضور در این کلاس‌های چیزی به ارمغان می‌آورد در صورتی که اینطور نیست پول‌های زیادی هم می‌دهند و به نتیجه نمی‌رسند.

نظارت بر کلاس های بازیگری وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اطلاع رسانی درباره کلاهبردار بودن اکثر این کلاس‌های بازیگری باز هم جوان‌ها تمایل به حضور در آن دارند؟ گفت: به نظرم نظارت کافی وجود ندارد و با وجودی که فسادهای زیادی هم از آن‌ها بیرون آمده، ولی کماکان به کارشان ادامه می‌دهند. حتی برخی فسادها منتج به قتل و از هم پاشیدگی خانواده‌ها شده که البته ربطی به سینما ندارد و به نوعی سوءاستفاده از لباس سینما است، چون لباس سینما پاکتر از این حرف هاست و همیشه هر فردی قصد انجام کارهای خلاف و بد دارد از لباس پاک استفاده می‌کند. یکی از لباس‌های پاکیزه سینما و تئاتر است و سوءاستفاده گرها بدل این دو را بازی می‌کنند و خودشان را قلابی در این جریان‌ها می‌اندازند و باعث می‌شود برخی جوان‌ها که حرف بزرگترها و باتجربه‌هایی مانند ما را گوش نمی‌دهند در دامشان می‌افتند.

او درباره عملکرد وزارت ارشاد برای جلوگیری از عملکرد کلاس‌های بازیگری کلاهبردار، اظهار کرد: وزارت ارشاد دو مرحله دارد، اول اینکه فردی که می‌خواهد کلاس بازیگری راه اندازی کند به ارشاد مراجعه کرده و اگر تمام موارد قانونی را دارد و ارشاد مجوز بدهد مرحله دوم نظارت دقیق و سنگین است که فقط کار وزارت ارشاد نیست و نیروی انتظامی به عنوان ضابط می‌تواند ورود کند و قوه قضاییه هم می‌تواند روی این موضوع بررسی کند و جاهایی که حس می‌کند ورود کند، پس تمیز کردن این موضوع کاری جمعی است. البته با قاطعیت عرض می‌کنم نظارت به شدت ضعیف است و متاسفانه آموزشگاه‌های زیادی بازگشایی می شود؛ مکان‌ها و افرادی که حتی برای اهالی سینما نام آشنا هم نیستند. متاسفانه برخی از این کلاس‌های بازیگری از نام افراد مطرح و سالم سینما و تئاتر برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند و اتفاق افتاده که این افراد مطرح پس از فهمیدن، با آن موسسه برخورد جدی داشته است. البته باید این را هم اذعان کرد اگر آموزشگاه‌های غیرحرفه‌ای و بد زیادی داریم در مقابل آموزشگاه‌های معتبر و خوبی مانند کارنامه و امین تارخ نیز وجود دارد که عملکرد قابل دفاعی دارند. خریدن نقش را توهین می دانم

فرحبخش درباره نقش فروشی برخی کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها گفت: همه من را می‌شناسند، چند پیشنهاد وجود دارد که اگر به من بدهند از دفترم بیرونشان می‌کنم یکی از آن‌ها خریدن نقش است، چون توهین می‌دانم. البته که تهیه کننده و کارگردان حرفه‌ای چنین کاری نمی‌کند. بدین علت به جوان‌ها می‌گویم برای بازیگر شدن پول ندهید، چون جز اینکه پولتان را بخورند پیامد دیگری ندارد.

این کارگردان تصریح کرد: بنده پس از چهل سال فعالیت در سینما و اشراف به همه جزئیات آن با صراحت می‌گویم یک نفر با پرداخت پول بازیگر نشده است. اگر کسی توانست یک نفر را به من معرفی کند چه خانم چه آقا، یک نقش اول به او می‌دهم.

فرح بخش خاطرنشان کرد: نقش فروشی مقوله‌ای نیست که در عیان اتفاق بیفتد و براحتی بتوان جلوی آن را گرفت، برخی مواقع خریدن نقش از طریق کارگردان و تهیه کننده انجام نمی‌شود و عوامل میانی این کار را می‌کنند البته در خصوص نقش‌های سطحی و پایین رخ می‌دهد.

فیلم جی | «نقش فروشی» مقوله‌ای نیست که در عیان اتفاق بیفتد و براحتی بتوان جلوی آن را گرفت

اخبار سینما ، سینما ایران ، اخبار چند رسانه ای